ROETFILTER VERWIJDEREN

 

WERKING VAN EEN ROETFILTER 

 

Een roetfilter (ook wel DPF genoemd) houdt roetdeeltjes tegen waardoor het milieu wordt gespaard. De deeltjes die worden afgevangen, afhankelijk van het soort filter, worden ongeveer elke 750 a 1.000 km verbrand. Dan start het binnenkant nieuwmotormanagement het actieve regeneratieproces. Om het fijnstof te verbranden is er enkele minuten hoge temperaturen nodig van zo’n 600 à 750 graden Celsius. Deze hoge temperatuur wordt bereikt door tijdens het normale functioneren van de motor extra brandstof tijdens de uitslagslag in te spuiten. Regeneren van het roetfilter kost dus altijd extra brandstof. Deze brandstof verbrand mee en doet de uitlaatgastemperatuur flink stijgen. Deze procedure duurt 5 tot 10 minuten. Doorgaans vindt een regeneratie automatisch plaats tijdens een langere trip op de autosnelweg.

 
 
NADELEN KORTE RITTEN

 

Bij korte ritten kan vaak het actieve regeneratieproces niet succesvol worden afgerond. Daarnaast ontstaat er meer roetuitstoot bij een koude motor en raakt het filter hierdoor eerder verzadigd. Omdat het filter bij de korte afstanden ook niet op temperatuur komt, wordt ook de passieve regeneratie niet uitgevoerd en verbranden de roetdeeltjes niet. Het gevolg is dat de roetfilter verstopt geraakt, waardoor het motorvermogen zal afnemen, de computer een foutmelding geeft en de wagen voor herstelling naar de garage moet. De garage kan met een geforceerde regeneratie de roetfilter leegmaken. Bij herhaling of laattijdig ingrijpen kan dit leiden tot beschadiging van de roetfilter. De levensduur van de roetfilter wordt hierdoor verkort. Hoger brandstofverbruik. Nogmaals het regeneratieproces kost aanzienlijk veel brandstof.  

 

WAT KUNNEN WIJ BETEKENEN M.B.T. EEN VERSTOPTE ROETFILTER

 

  • Wij halen het roetfilter van jouw auto leeg.
  • Wij passen de software aan zodat het roetfilter-regeneratieproces uitschakelt in het motormanagement. Dat betekend dat wij de roetfilter–functie volledig weg programmeren. Hierdoor zullen ook geen foutcodes meer worden gegenereerd vanuit het motormanagement door het verwijderde roetfilter.

 

VOORDELEN VAN HET VERWIJDEREN VAN DE ROETFILTER

 

  • Reparatiekosten voorkomen.
  • Lagere onderhoudskosten.
  • Langere levensduur motor.
  • Lager brandstofverbruik. Bij een ongewijzigde rijstijl, zo’n 6 tot 10 % daling.
  • Meer vermogen doordat de turbo eerder zijn druk op kan bouwen en minder tegendruk geeft.
  • Langere levensduur van de motor en turbo. (weerstand/tegendruk)
  • Lagere uitlaatgas temperaturen.

 

WAAROM EEN ROETFILTER

 

Een roetfilter wordt enkel toegepast op de dieselmotoren. Het heeft als doel de uitlaatgassen door te laten, en de roetdeeltjes op te vangen. Dit is natuurlijk goed voor het milieu maar geeft zeker ook nadelen aan de motor.

 

SLECHT VOOR HET MILIEU

 

Nee, elke moderne dieselauto zit zelfs zonder roetfilter ruim onder de uitstootnorm. 

     

HEEFT MIJN AUTO EEN ROETFILTER

 

Vrijwel alle diesel motoren vanaf 2006 zijn voorzien van een roetfilter, ook wel Diesel Particulate Filter (DPF) genoemd.

 

HOE LANG GAAT EEN ROETFILTER MEE

 

Een roetfilter gaat gemiddeld 100.000 km mee. Na verloop van tijd raakt het filter dusdanig verstopt dat het regeneren niet meer werkt. Een roetfilter dat verstopt is, zorgt voor veel tegendruk in de motor. Als je blijft doorrijden met een volle roetfilter kan de uitlaat verstopt raken met alle gevolgen van dien. Het verwijderen van het roetfilter is in dit geval de beste oplossing. Het eenvoudig loskoppelen van het filter is niet genoeg. Er blijven dan namelijk fouten in het motormanagement systeem ontstaan.

 

APK KEURING

 

Een Auto hoeft bij de APK keuring (roetmeting) geen roetfilter te hebben. Een moderne diesel blijft zonder filter onder de toegestane uitstoot. Bij een roetmeting tijdens de APK zal een ‘leeggemaakt’ roetfilter geen probleem opleveren omdat de emissiewaarden binnen de wettelijke normen blijft.  

 

OPGELET!

 

Wij krijgen steeds vaker klanten waarbij wij de software in zijn geheel opnieuw moeten nakijken doordat de software door een andere aanbieder niet goed of voldoende is aangepast. Er zijn tegenwoordig veel aanbieders die je een roetfilter oplossing bieden dat alleen de roetfilter foutcode uitschakelt op het dashboard. Het systeem is dan nog steeds actief en werkt foutief en kan zorgen voor grote motorschade. Daarnaast wordt vaak maar deels het regeneratieproces uitgeschakeld door onkunde waardoor na bijvoorbeeld 10.000 km de regeneratie weer actief is.