Klep gestuurde uitlaatsysteem 

KLEPGESTUURDE UITLAAT 

Klepgestuurde uitlaten stijgen wereldwijd in populariteit. Daar zijn meerdere redenen voor. De belangrijkste reden is dat je de keuze hebt over de hoeveelheid geluid wat uit de uitlaat komt. Voor de buren is het in de ochtend natuurlijk prettig om niet gewekt te worden door een luide auto. Toch wil je af en toe even lekker brullen met je bolide. Een klepgestuurde uitlaat is hiervoor de perfecte oplossing.

HOE WERKT EEN KLEPGESTUURDE UITLAAT
Een uitlaat bestaat normaliter uit een aantal verbindingsbuizen, katalysator(en), een middendemper en een einddemper. De primaire functie van een uitlaat als geheel is de uitstoot en het geluid uit het motorblok enigszins binnen de perken houden. Een klepgestuurde uitlaat kan hier invloed op uitoefenen. Je hebt 2 opties:

 

Optie 1: Cut-out 

Het meest gekozen systeem: De klep wordt bij een ‘cut-out’ systeem geplaatst tussen de middendemper en de einddemper. Vrij vertaald zegt de naam het al: het is een ‘uitsnede’. Er wordt namelijk een buis geplaatst voor de einddemper waardoor het geluid niet door nog een demper heen moet. Oftewel geen omweg, je hebt 1 demper minder, dus vaak voller en dieper geluid. (Dit is natuurlijk wel afhankelijk van het motorblok wat je auto heeft.)

Wanneer de klep bij een ‘cut out’ systeem open is worden de uitlaatgassen richting deze weg uitgelaten. Het voordeel hiervan is dat de meeste originele uitlaatsystemen geschikt zijn om een ‘cut out’ systeem in te monteren. Dat komt omdat het systeem erg praktisch is en weinig ruimte vereist. Dit ‘cut out’ systeem is eenvoudig te bedienen met een afstandsbediening.

Kosten €499,95 incl. montage, materiaal (afstandbediening), btw en garantie!

 

 


 

Optie 2: Bypass

Bij een ‘bypass’ systeem worden de uitlaatgassen om de demper heen geleid. Er word een RVS buis om de dempers heen gemonteerd om zo het geluid en de uitlaatgassen naar de uitgang van de uitlaat te leiden zonder dat het geluid gedempt wordt. 

Het lastige van een Bypass is dat dit niet onder elke auto kan. De bodemplaat, carrosserie en andere onderdelen onder de auto kunnen in de weg zitten. Een bypass neemt best wat ruimte in beslag en dit moet simpelweg wel passen.

Kosten €674,95 incl. montage, materiaal (afstandbediening), btw en garantie!

 

 

 


Optioneel kunt u gewenst ook de katalisator, de middendemper, de eindemper laten verwijderen. Wij bieden hierin scherpe combinatie prijzen. Vraag naar de mogelijkheden.