cilinder uitschakeling deactiveren

Veel nieuwe auto’s zijn hedendaags uitgerust met een techniek die er voor zorgt dat er één of meerdere cilinders uitschakeld kunnen worden tijdens het rijden. Zo heet het bij Ford gewoon “cilinder uitschakeling”, bij Volkswagen “Cylinder On Demand” (COD), bij Skoda “Active Cylinder Technology” (ACT) en bij Dodge/Chrysler noemen ze het Multi Displacement System (MDS).

Het is een mooi stukje techniek die zorgt voor CO2 reductie en brandstofbesparing. De ECU bepaald onder welke omstandigheden er één of meer cilinders uitgeschakeld mogen worden. Zo moet bij VAG motoren het toerental tussen de 1400 en 4000 rpm liggen, moet de weg vlak zijn, moet er onder deellast gereden worden en de snelheid mag niet hoger dan 130 km/u zijn.

 

Echter zitten er ook een paar nadelen aan dit systeem. Hoewel de fabrikanten beloven dat uitgeschakelde cilinders razendsnel weer kunnen worden ingeschakeld, blijkt dit in de praktijk toch een ander verhaal. De response van het gas gaat beduidend omlaag (niet direct je vermogen beschikbaar), en een nog veel groter probleem is dat het een irritante trilling tot gevolg heeft op het moment dat de cilinder(s) weer worden ingeschakeld.

De oplossing is simpel, we schakelen het systeem gewoon uit!

De codering van de cilinder uitschakeling zit in de motorcomputer. Juist in dat gedeelte waar wij ook moeten zijn voor chiptuning. Bij de meeste motoren is het ons bekend welk stukje in de software wij op nul moeten zetten om de uitschakeling te deactiveren. In combinatie met chiptuning vragen wij hier een kleine vergoeding voor. Voor meer informatie raadpleeg onze online tuningsadviseur of bel met één van onze filialen.

 

Enkele voorbeelden van motoren waarbij wij de cilinder uitschakeling kunnen deactiveren:

- VAG 1.4 TSI (cilinder uitschakeling van 4 naar 2 cilinders)
- VAG 1.5 TSI (cilinder uitschakeling van 4 naar 2 cilinders)
- Dodge RAM 1500 (cilinder uitschakeling van 8 naar 4 cilinders)
- Chevrolet Camaro (cilinder uitschakeling van 8 naar 4 cilinders)